Ideell Arena söker administratör och kommunikatör

Vill du vara med och stötta arbetet med att möta morgondagens behov hos ideella sektorns ledare? Ideell Arenas administratör går på längre föräldraledighet och vi söker nu en vikare för tjänsten. Vi passar på att utveckla tjänsten och söker en person som kan kombinera det administrativa med ett kommunikativt utvecklingsarbete. Därför söker vi nu en administratör och kommunikatör som kan vara med och bidra med stöd till verksamheten. Vi ser helst att detta kan hållas samman i en tjänst, men är samtidigt öppna för att dela tjänsten i två deltider.

Arbetsuppgifter som administratör

Som administratör på Ideell Arena är du en nyckelspelare i kontakten med våra partnerorganisationer och det interna stödet för verksamheten. Arbetet innebär att ansvara för att information och uppgifter om partnerorganisationer, deltagare och kontakter är korrekta och uppdaterade. Arbetet innebär att hålla befintliga system och dokument uppdaterade samt att bidra med underlag för ledning, kommunikation och ekonomihantering. Utöver att stötta våra verksamheter, dvs utvecklingsprogram, nätverk och mötesplatser, i administrativa sysslor, ingår även att fungera som praktiskt stöd i verksamhetsplanering och kommunikation.

Detta innebär ansvar för:

  • Information om organisationer och deltagare
  • Verksamhetsdokumentation
  • I samarbete med verksamhetschefen ansvara för partnerkontakter och bereda underlag
  • Vårt verksamhetssystem Lime

Som administratör kommer du även att:

  • Skriva underlag för fakturering och bokföring
  • Assistera vid mötesplatser, nätverksträffar, utvecklingsprogram och projekt i form av planering och kommunikation
  • Delta i Ideell Arenas utvecklings- och planeringsarbete
  • Förbereda Ideell Arenas årliga partnerskapsmöte (årsmöte)

Arbetsuppgifter som kommunikatör

Arbetet som administratör och kommunikatör går i varandra och vi ser att arbetet med vår kommunikation handlar om att stötta verksamheten i planeringen av det kommunikativa arbetet och hur vi på bästa sätt kommunicerar och iscensätter Ideell Arena. Du skapar innehåll i samarbete med övriga medarbetare. Som kommunikatör ansvarar du för vår digitala kommunikation på både hemsida, sociala medier samt produktion och redigering av vår podcast. Du är med och utvecklar vår grafiska profil och hemsida. Ditt ansvar sträcker sig hela vägen från strategi och planering till produktion av text och bild.

Detta innebär ansvar för:

  • Ideell Arenas löpande digitala kommunikation via hemsida, nyhetsbrev och sociala medier
  • Utveckling av grafisk profil
  • Podcast

Vem vi söker

Som person är du trygg i din yrkesroll, van att ta ansvar och arbeta både självständigt och tillsammans med andra. Då rollen innefattar breda kontaktytor och många olika aktiviteter krävs det att du är en kommunikativ, strukturerad och lyhörd person som har lätt för att ta initiativ samt är noggrann. För att trivas hos Ideell Arena är det viktigt att du är intresserad av styrning och ledningsfrågor inom civilsamhället.

Du har:

  • Minst ett par års arbetserfarenhet av liknande administrativa uppgifter
  • Du har något eller några års erfarenhet av kommunikation, med motsvarande arbetsuppgifter
  • Egen erfarenhet av uppdrag eller arbete i ideell sektor
  • Du är en skicklig skribent med vass penna och mycket goda kunskaper i svenska

Det är meriterande om du har:

  • Erfarenhet av kommunikationsarbete från en politiskt styrd organisation och gärna arbete med dess sociala medier
  • Arbetat med WordPress
  • Erfarenhet av fotografering och podcastproduktion med tillhörande redigering
  • Arbetat med CRM system, som tex Lime
  • Vana att hantera e-post utskick via mailchimp eller motsvarande

Vi erbjuder

Som administratör och kommunikatör i Ideell Arenas varierande verksamhet får du en möjlighet att bredda dina kontakter och kunskaper om den ideella sektorns ledare, strategiska utmaningar och forskning.

Om tjänsten:

  • Tjänsten är ett vikariat på heltid från 1 juni 2022 till januari 2024
  • Tjänsten kan delas i två deltider om intresse endast finns för delar av tjänsten
  • Arbetsplatsen är placerad hos IOGT-NTO på Stora Essingen
  • Tillträde 1 juni 2022, eller enligt överenskommelse.

Kollektivavtal finns via Arbetsgivaralliansens avtal Ideella och idéburna organisationer.

Ansökan och frågor

Är du intresserad? Skicka din ansökan med CV och personligt brev till erik.sjostrand@ideellarena.se senast den 15 april. Intervjuer genomförs löpande.

Har du några frågor eller vill veta mer om tjänsten så är du välkommen att höra av dig till verksamhetschef Erik Sjöstrand på ovanstående mailadress eller 073-843 11 76

Skrivet av Karin Forsberg.