Marknadisering i civilsamhället – effektivisering eller urholkning av ideella uppdrag?
Marknadens logik gör sig allt mer påmind i breda delar av civilsamhället. Men vad innebär egentligen denna utveckling, och vilka möjligheter och utmaningar följer med den? Välkommen till ett seminarium där forskare och praktiker möts för att diskutera marknadiseringens konsekvenser för ideella organisationer.

Tecken på marknadisering blir tydligare i både i allt från idrottsföreningar och fackförbund till vård- och omsorgsutförare, internationella biståndsorganisationer och kyrkor. Inom dessa områden, liksom många andra, hämtar ledare för ideella organisationer resurser, kunskap och arbetssätt från marknaden och näringslivet – ofta i syfte att förbättra den dagliga verksamheten eller stärka organisationens strategiska kapacitet.
Denna utveckling kan skönjas genom bland aannat konkurrens om offentliga kontrakt, införandet av kommersiella intäktsmodeller, användningen av företagsinspirerade styrningsverktyg samt rekrytering av ledare med bakgrund från näringslivet. Även om fenomenet är utbrett är det inte okontroversiellt. Förespråkare menar att marknadisering kan göra organisationer mer effektiva och ekonomiskt stabila, medan kritiker varnar för att en urholkning av de unika uppdrag ideella organisationer vill värna.
Under seminariet utforskar vi vad marknadisering i civilsamhället egentligen innebär, hur den kan gestaltas och vilka följder den kan få för ideella organisationer. Docent Johan Hvenmark (Marie Cederschiöld högskola) och doktor Ben Suykens (Ghent University) kommer att introducera temat och redogöra för resultat från ett internationellt forskningsprojekt med unika enkätdata från ideella ledare i Sverige, Belgien, USA och Taiwan.
Därutöver kommer Adine Samadi (förbundsordförande Roks) och Gunnar Håkansson (generalsekreterare Svenska Golfförbundet) att dela med sig av sina perspektiv och erfarenheter inom sina respektive fält. Vi kommer också att avsätta gott om tid för samtal och diskussion, där du som deltagare får chans att reflektera över marknadiseringens roll i civilsamhället, dela erfarenheter och knyta kontakter med både forskare och kollegor från olika delar av sektorn.
Arrangörer: Johan Hvenmark¹, Ben Suykens¹²³ & Ideell Arena
¹ Institutionen för civilsamhälle och religion, Centrum för civilsamhällesforskning, Marie Cederschiöld högskola
² Department of Public Governance and Management, Ghent University, Belgium
³ Gradel Institute of Charity, New College, University of Oxford
Marknadisering i civilsamhället
Marknadisering i civilsamhället – effektivisering eller urholkning av ideella uppdrag?
Datum17 oktober 2025
Tid09.00-12.00
PlatsAula, Marie Cederschiöld högskola
KostnadKostnadsfritt